HTML

Mazda MPV, a családi bálna

Amióta megvan az autónk, amiben elfér a család, néhány olyan dolgot is meg kellett tanulnom/tapasztalnom, ami nem feltétlenül magától értetődő mindenkinek. Volt, amit hosszasan keresgéltem a neten és volt, amire nekem kellett rájönnöm. Itt olvasható a lényeg, előbb-utóbb...

Friss topikok

  • BISMARCK: @xeri: zamoditsa kukac gmail.com az a helyzet, h hasonló cipőben járok és akiket én találtam ho... (2017.03.22. 14:42) Történeti áttekintés...
  • xeri: @Vajda Endre: szia, bocs, csak most láttam a kérdésedet (ha évekkel korábban teszed fel, akkor is... (2016.08.30. 14:01) Távirányító hozzáadása
  • Plucas: Vettem 1200 Ft.-t univerzális motort. Kiszedtem a gyári műanyag házból a mikrokapcsolót (gondolom ... (2012.10.03. 09:59) Tolatókamera utólag

Címkék

Airspring, magyarul légrugó

2016.08.30. 13:53 :: xeri

Amikor a nyaralás során jól megpakoltuk az autót, nem is csodálkoztam túlságosan, hogy nagyobb huppanók után felkoppant a hátulja, bár nem egy kellemes érzés. És talán nem is terheltük túl nagyon, mert az öt gyerek még csak kb. 2-2,5 felnőtt súlyát adja összesen, szóval élősúlyban max. 400kg lehet a család, csomagokkal meg nehéz a maradékot túllőni. Aztán amikor kevesebb cuccal is megtörtént ugyanaz, a szerelő Zoli véleményét is kikértem. Alánézett és rögtön mondta, hogy a felütközésgátló gumibakok szétporladtak, tehát nem végzik túl hatékonyan a feladatukat. Gyáriban 20+áfa egy ilyen, bontott nem létezik (én legalábbis nem találtam). De azt is mondta, hogy legutóbb egy barátjának egy légrugó nevű tömlőt raktak be helyette, ami olcsó cucc volt és ugyanazt a feladatot látja el, keressek rá a neten.

Netes keresésből eddig elég jónak gondoltam magam, de most majdnem feladtam az első kör után. Légrugóra ugyanis a haszongépek, meg egynémely drága autók (valamint a Citroenek) hidropneumatikus felfüggesztését lehet megtalálni, és az olcsótól igen messze volt mindegyik. Aztán megtaláltam az airspring.hu oldalt, ahol egy nagy üresség fogadott :) nyilván így kell egy terméket bemutatni, hiszen jó bornak nem kell cégér. Később rátaláltam ugyanennek a tartalmasabb (nem sokkal) változatára is, de az ott levő számon előfizető nem kapcsolható.

Így legalább már megvolt a kulcsszó (airspring), amire először egy suzukis beszerelésről szóló írást találtam fotókkal, úgyhogy már kezdtem sejteni, hogy mit is keresek. Aztán több cég is akadt hasonló termékekkel, különböző méretekben. De az ördög tudja, mi lehetett, mert azon a héten mindegyik a nyári szabadságát töltötte (vagy csak szimplán nem vette fel egyik telefonját se). Végül a jófogáson találtam egy miskolci srácot, aki ilyet árult, és beszélni is tudtam vele. Szlovákiában gyártott légrugókat hoz be, két méretben (az átmérő azonos, hosszból van kisebb és nagyobb), állítása szerint 11cm-es rugóbelsőig jó a tömlő. Én pont ennyit mértem a mazda alatt fekve, úgyhogy vettem tőle egy készletet, és még aznap be is szereltem. Bár a "szerelés" kicsit nagyképű ebben az esetben, mert tulajdonképpen csak be kell gyömöszölni a rugók belsejébe a tömlőt, aztán megadott értékre felfújni. De azért nem árt megemelni a kocsit, hogy a rugó megnyíljon egy csöppet, mert elég merev vastag falú tömlőről van szó, és persze a kocsi alá kell feküdni rendesen, meg olyan helyeken nyúlkálni, amitől kellően koszos lesz az ember, úgyhogy mégiscsak indokolt szerelésnek nevezni a műveletet.

Node a lényeg: azóta nincs felütközés, megszűnt az ezt okozó libegés a huppanók után, és 5800ft-ért pontosan olyan lett az autó, amilyennek szerettem volna.

Van ennek egy tuning-módosítása is. A szelepek ugye elég nehezen hozzáférhető helyen vannak a kocsi alatt, tehát jóérzésű ember akkor nyúl hozzá legközelebb, amikor kilyukadt a tömlő és ki kell dobni. De az eladó srác elmondása szerint sima szilikoncsövet a szelepre bilincselve, és a cső másik végébe egy másik szelepet applikálva, a nyomás beállításának helye akárhova elvezethető. Ő pl. a csomagtérbe vitte a két szelepet, és hétköznapi használat során leengedi 0,4-0,5 bar körülire, szinte mintha ott se lenne, aztán amikor megpakolja a kocsit, felfújja 1 bar fölé, így nem ül le az autó segge és kevésbé terhelődik a rugó is. Mondjuk a tömlőre az van írva, hogy max. 0,8 bar... 

Először én is úgy futottam neki, hogy valahova elvezetem a szelepeket, szükség esetére. Már ki is vágtam egy lyukas biciklibelsőből az egyik szelepet, és csövem is volt otthon. Aztán addig nézegettem, hogy hova lehetne, amíg végül hagytam a francba. Nincs igazán jó hely a kocsi alatt, ahol könnyen hozzáférhető, viszont semmivel nem tud összeakadni. Annyit meg nem ért, hogy a csomagtartóba felvigyem, mert valójában nekem nem is arra kell, amire így alkalmas lenne. Úgyhogy felfújtam 0,7 bar körülire, és azóta örülök neki. A tartósságáról majd pár év múlva nyilatkozom (remélem), és hamarosan 1-2 fotót is csinálok róla.

 

Az elmúlt napokban bepótoltam egy éves lemaradásomat, és visszaolvastam a mazda-autó mpv-s fórumát. Volt közte több olyan is, aki az említett gumibakot kereste, meg olyan is, aki a kocsi hátuljának a libegése ellen keresett orvosságot. Ezért írtam le ezt az egészet.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mazdampv.blog.hu/api/trackback/id/tr6011661936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása